Mała czarna łagodna
Mała czarna łagodna,
ale średnie americano – składam się z alternatyw i synonimów. Od redaktorki radiowej oraz prowadzącej wydarzenia muzyczne i kulturalne zgrabnym susem do dziennikarki jazzowej, której przecież tak blisko do jazzwoman, a tej z kolei całkiem niedaleko do songwriterki, co to z poetką pod jedno ramię snuje marzenia o prowadzeniu artystycznej kawiarni, gdzie wystawiać będzie swoje kabarety. Nie bez powodu mam ziarna kawy w oczach i energetyzujący uśmiech. Świata doświadczam przez dźwięk, poezję pisząc niemal na głos, wyobrażając sobie jak brzmi słowo w danej przestrzeni. Mówię, że poranki spijam z kawy, a kawą brudzę białe prześcieradła świeżego po przebudzeniu umysłu. Uganiam się za komunikacją miejską, a czasem w centrum lasu ćwiczę szyję we wzrokowych dialogach z czubkami drzew.
Taka jesteM.
Który fragment mnie chcesz przeczytać?
Zaczyna się od dziecięcej szuflady i ostatnich kartek w zeszycie od języka polskiego. Przeprawia się przez Klub Literatury i Sztuki im. Grażyny Pytki w rodzinnych Kartuzach oraz pierwszy tomik Poezje (KLiSZ, 2015).
Nie wpisuje się w główny nurt, sama toczy się swoim – eklektycznym, nie zawsze pamiętającym o przecinkach. Plami go espresso swojego humoru i wsadza do pociągu, wcale się nie żegnając.
I tak poezja M. ulega drobnym rysom, które jednak sprawiają, że debiut wydawniczy ludzie to Słowa (ANAGRAM, 2019) naznacza nową tożsamość poetki – poemozje.
Już dostępne – do Twojej kawy – TUTAJ.
Pierwszy śpiew to ten ukochanej babci, która do snu nuciła M. najpiękniejsze kołysanki, a wśród nich – niczym tytułowa Bess z opery Gerschwina – Summertime. Ukorzeniona muzycznie M. zasłuchała się w bluesie do tego stopnia, że zaczęła o nim pisać na autorskim blogu Poczekalnia Bluesa, a także go śpiewać i grać. W Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kartuzach poznawała ulubiony wówczas gatunek pod okiem swojego nauczyciela gitary mgr Jarosława Felixa Reglińskiego, który wielokrotnie zapraszał ją do gościnnych występów z zespołem Acoustic Underground m.in. podczas festiwalu Blues w Leśniczówce w Mirachowie. W latach 2013-2015 współtworzyła zespół poezji śpiewanej Poematic, działający przy Kartuskim Centrum Kultury, w którym grała na djembe i tamburynie oraz udzielała się wokalnie.
W okresie licealnym zadurzyła się bezpowrotnie w piosence aktorskiej i zaczęła swoją przygodę z konkursami wokalnymi i festiwalami. W 2017 roku została laureatką I nagrody oraz nagrody publiczności podczas 26. Ogólnopolskiego Turnieju Poezji Śpiewanej we Włocławku, prezentując włocławskiej publiczności i jury w składzie: Dorota Miśkiewicz, Janusz Strobel, Lech Śliwonik, Teresa Drozda, Kokainę (sł. Agnieszka Osiecka, muz. Andrzej Kurylewicz), a także Dwie gitary (sł. Konstanty Ildefons Gałczyński, muz. Mieczysław Kilarski). W tym samym roku zdobyła wyróżnienia podczas 25. Ogólnopolskiego Konkursu Piosenki Francuskiej w Radziejowie i 5. Międzynarodowego Konkursu Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej Gdynia OPEN.
W międzyczasie pojawił się on – dżentelmen w czarnym prochowcu z międzywojenną manierą o imieniu mroczniejszym niż Miles. Wciąż trwający romans z Jazzem napędza M. do pisania piosenek. Otwiera wręcz nową szufladę w jej biurku. Po fali pandemicznych coverów – Takiego Chłopaka (Mikromusic), Dinozaury (Marcelina), przeróbkach Polskiego Tanga (Taco Hemingway) i Riptide (Vance Joy), a także singli – CZERWONE/BIAŁE feat. HUBI (Basement Label, 2020) i Waniliowy (Basement Label, 2021), inicjuje jazz-hopowy projekt Margo, z którym w październiku 2021 roku niezależnie wydaje płytę ZIELONO MI EP (Basement Label, 2021), na której znajduje się 7 autorskich piosenek.
W tym samym czasie rozpoczyna studia na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na kierunku: Jazz i muzyka estradowa, specjalność: wokalistyka jazzowa. Aktualnie pracuje nad przygotowaniem swojego debiutanckiego spektaklu kabaretowego, pisze piosenki na zlecenia m.in. do filmów np. Tam, gdzie rosną malënë (reż. Piotr Zatoń, 2022) czy innych artystów m.in. Kasi Herbut Noce (Warsaw Music Production, 2021).
Ponoć M. zrodziła sama scena, być może dlatego czuje się na niej bezpiecznie i nie ma barier, by stojąc na jej deskach, opowiadać publiczności historie niczym przy kawiarnianym stoliku – z wyczuciem akcentuje jednak swoją obecność adekwatnym wtrąceniem. W środowisku uchodzi za “jazzową stand-uperkę”. Najcieplej wspomina koncerty: Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku pod batutą dr Sylwii Janiak-Kobylińskiej pt. Muzyczna podróż dookoła świata, Legrand 90 z cyklu Ja(z)Zaśpiewam oraz Pamiętaj o mnie – 80. urodziny Wojciecha Młynarskiego i Włodzimierza Nahornego – u boku dr hab. Janusza Szroma, jak również przygotowanie i prowadzenie festiwalu Kartuzy Jazz Bass Days, z którym współpracuje od 2022 roku.
M. poza byciem na scenie jest człowiekiem backstage’a. Pasjonuje ją praca wszystkich tych, co dbają o oprawę audiowizualną, więc co rusz kręci się w kulisach i uśmiechem ogrzewa atmosferę, nie tracąc przy tym poczucia profesjonalizmu i krzty skupienia.
Do tej pory ma w swoim konferansjerskim CV wydarzenia:
- Koncert Pamiętaj o mnie – 80. urodziny Wojciecha Młynarskiego i Włodzimierza Nahornego (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
- Koncert Legrand 90’ z cyklu Ja(z)Zaśpiewam (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
- Koncert z okazji 50-lecia Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. I. J. Paderewskiego w Kartuzach (PSM w Kartuzach)
- Koncert z cyklu Czwartki z aMuz: Muzyczna podróż dookoła świata w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej
- Koncert z okazji 65-lecia Katedry Teorii Muzyki i Kompozycji (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
- Koncert charytatywny Vivaldi multi art fusion (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
- Koncert świąteczny Kolędy na cały rok z muzyką Włodzimierza Nahornego do tekstów Bogdana Loebla (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
- Koncert Muzyka i film – kompozycje Szymona Janiszewskiego i projekcja filmu Ballada Kyczejewska w reżyserii Piotra Krzysztofa Kamińskiego (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
- Koncerty aMuz na A+ (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
- Koncerty z cyklu Muzyka na Zamku organizowane przez Bytowskie Centrum Kultury, Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie oraz Akademię Muzyczną w Gdańsku
- 9. i 10. edycja festiwalu Kartuzy Jazz Bass Days (Kartuskie Centrum Kultury)
- 24. Gala Gdyńskiego Sportu (Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni)
Kolejne wydarzenia nadchodzą…
Dziennikarką jest z powołania, doświadczenia i wykształcenia. Tak jak postanowiła w wieku 13 lat, tak bezustannie filtruje świat przez zmysły – osobiste media. Pierwsze recenzje i koncertowe relacje publikowała na łamach lokalnej młodzieżowej gazety Reflektor. Chwilę później, bo w liceum, dotarła do eteru – prost na fale studenckiego Radia MORS Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie kierowała kalendarium muzycznym i prowadziła autorską audycję Chill Pill oraz Wychilluj, to tylko koniec świata.
W latach studenckich związana z działem reporterów telewizji internetowej Uniwerek.TV, m.in. zrealizowała swój pierwszy reportaż telewizyjny Rok Komedy, a także poprowadziła 8. edycję programu muzycznego Stage4YOU oraz koncert Karaś/Rogucki w Palladium w ramach projektu Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego – BUW dla sów. W okresie pandemicznym w ramach cyklu Uniwerek.TV live przeprowadziła wywiady z Jankesem, braćmi Sekielskimi, czy Kasią Lins. W 2019 roku dołączyła do redakcji pisma społeczno-kulturalnego Zupełnie Inny Świat, gdzie poza regularnymi publikacjami, do tej pory koordynowała dwoma numerami: KOBIETA i KASZUBY.
Od 2020 roku związana z jednym z najważniejszych europejskich magazynów poświęconych jazzowi – JazzPRESS-em. Na jego łamach ukazały się jej wywiady z: Kubą Więckiem, Maciejem Gołyźniakiem, Piotrem Budniakiem, Krystyną Stańko, triem Nowicki/Święs/Frankiewicz, Kubą Wójcikiem, Marcinem Pendowskim, Rafałem Sarneckim, Piotrem Lemańczykiem, Franciszkiem Pospieszalskim, Maciejem Kitajewskim, Irkiem Wojtczakiem, Piotrem Schmidtem, Szymonem Miką, Agą Zaryan, triem Mundinova. Ponadto M. publikuje też liczne recenzje i osobiste relacje z festiwali opatrzone błyskotliwymi komentarzami.
Radio wraca do M. jak bumerang, dlatego w 2021 roku podjęła pracę w Czwórce Polskiego Radia. Przez rok współpracy promowała młodych twórców i młode twórczynie m.in.: Nikodema Krabonszcza Szewczyka, Oliwię Smoleń, Martynę Frąckowiak, Make Klara Up, Jagę Stanicką, Konrada Pardę, Julię Banasiewicz, Kejt Zakrzewską, Barty’ego Wąchacza, Macieja Rembielińskiego (Sezon w Objęciach), Zuzę Dutkiewicz (@szymborskiejzemnieniebędzie), Pawła Przyborowskiego i innych w ramach audycji Katarzyny Cygler Artystyczny Wybieg. Ponadto przygotowywała materiały do cyklu Był sobie numer (audycja Muzyczny Lunch), także do Wiadomości Kulturalnych oraz poprowadziła własne audycje: Cichy piątek, Joga na nowy rok, Święta po kaszubsku. Dziś – co czwartek o 21:00 – prowadzi autorską audycję Jazzówki na antenie Radia JAZZKULTURA i tym samym zaprasza na cotygodniowy “spacer po jazzie i okolicach”.
Po obronie pracy licencjackiej nt. Udziału i wizerunku kobiet na okładkach polskiej prasy jazzowej na przykładzie magazynu Jazz Forum w latach 1990-2020, M. postanowiła stworzyć własną platformę multimedialną, która będzie jej niezależnym zwierciadłem. Właśnie tu jesteś.
A Ty jaką pijasz?